Siirry sisältöön
BFS9-vaunu modernisoituna

Vanhoista vaunuista uudenveroisia – Pieksämäellä modernisoidaan SJ:n bistrovaunuja

Pieksämäen konepajalla vanhasta tehdään uudenveroista, kun SJ:n kymmenen BFS9-bistrovaunua tulee modernisointiin. Projektin aikana vaunut saavat tyylikkään ja siistin ulkomuodon, jotta matkanteko olisi mahdollisimman miellyttävää.

BFS9-vaunut on alun perin valmistettu A7- ja B7-vaunuina 1980-luvulla ja muutettu 90-luvun puolella BFS9-vaunuiksi. Vaunujen kunnostus alkoi Pieksämäellä vuonna 2023, ja viimeinen vaunu palaa Ruotsiin syksyllä 2025.

Modernisointiprojekti pidentää vaunun ikää 10 vuotta.

Huolellisella suunnittelulla ja työskentelyllä tyylikäs ja toimiva kokonaisuus  

Ennen varsinaisen kunnostusprojektin aloittamista asiakkaan kanssa on tehty tarkat suunnitelmat tehtävistä töistä, vaunujen uudesta pohjaratkaisusta, väreistä ja materiaaleista. Matkustusmukavuuden lisääminen on tärkeä osa projektia ja se on otettu huomioon jo suunnitteluvaiheessa.

Vaunut ovat olleet ennen kioskivaunuja, joista on voinut ostaa virvokkeita omalle paikalle matkan aikana. Vaunuista on toki löytynyt istumapaikkoja aikaisemminkin, mutta modernisoinnin myötä vaunujen pohjaratkaisua muutetaan monipuolisemmaksi niin, että matkustajat voivat myös viettää aikaa bistrovaunussa.

Ennen kuin vaunu lähtee Tukholmasta Pieksämäelle, sille tehdään yhdessä asiakkaan kanssa alkutarkastus. Lopullinen tarkastus tehdään vaunun saapuessa Pieksämäellä. Tarkastuksessa vaunu käydään huolellisesti läpi, jotta kaikki siinä olevat yksilölliset puutteet, kuten sumeat ikkunat tai toimimattomat ovet, voidaan korjata.

Pintakäsittelyn yhteydessä vaunun korista korjataan ruostevauriot, jonka jälkeen vaunu hiekkapuhalletaan, maalataan ja lakataan. Ulkopuolen merkintäteippaukset myös uusitaan.

Sisäpuolella vaunuille suoritetaan huolellinen puhdistus. Lähes kaikki pinnat uusitaan. Vanhat matot poistetaan, lattia hiotaan ja uudet matot asennetaan. Vanhat seinäpaneelit korvataan uusilla ja jotkin seinät muutetaan teippaamalla korostusseiniksi. Uusi siisti ulkoilme välittyy myös yksityiskohdista, kuten maalatuista kaiteista ja ikkunoihin asennetuista uusista rullaverhoista.

Entä miten matkustajien oleskeluun tarkoitettu alue on toteutettu?  Vaunusta löytyy sekä varattuja että vapaasti valittavia paikkoja. Vapaasti valittaville paikoille matkustajat voivat jäädä nauttimaan virvokkeitaan. Lisäksi vaunusta löytyy erillinen osasto, jonne voi vetäytyä, jos kaipaa enemmän omaa rauhaa.

Vaunun istumapaikat ovat myös mukavampia ja kivampia silmälle, sillä kaikki penkit ja pöydät vaihdetaan uusiin.

Pintojen uusimisen ja toimivamman pohjaratkaisun lisäksi matkustusmukavuutta lisätään uusimalla valaistus ja puhdistamalla ilmastointikanavat.

Kioskin uudistaminen lisää sekä matkustusmukavuutta että henkilökunnan työskentelyn sujuvuutta

Jokaisessa bistrovaunussa on kioski, josta matkustajat voivat ostaa virvokkeita matkan aikana.

Junissa kiertää tarjoilukärryjä, joiden pesäpaikka on kioskissa. Osa kärryistä on jäähdytettyjä, ja niistä voi ostaa myös viileänä myytäviä virvokkeita. Lisäksi itse kioskin kylmälaitteiden toiminta tarkistetaan ja vaunuihin asennetaan myös uudet kylmäkalusteet, joihin mahtuu yhteensä kuusi kylmätarjoiluyksikköä.

Vaunusta löytyy myös kahvipiste, jota matkustajat voivat käyttää omatoimisesti. Kahvipisteen roska-astia on vaihdettu neliosaiseen kierrätyslaatikostoon ja sen yhteyteen on lisätty peili, jonka avulla junan henkilökunta voi kätevästi tarkistaa, että kahvipisteeltä löytyy kaikki tarvittava.

Junan henkilökunnan työn edellytyksiä on parannettu myös esimerkiksi lisäämällä kaappitilaa henkilökunnan tiloihin.

Projektipäällikön terveiset

BFS9-vaunujen modernisointiprojektin projektipäällikkö Jarmo Koskenkorva on tyytyväinen projektin etenemiseen ja yhteistyöhön eri tahojen kanssa. Hän sanoo olevansa ilahtunut ammattitaitoisesta osaamisesta, joka näkyy niin FleetCaren porukan kuin alihankkijoiden tekemisessä. Tässä projektissa korostuu erityisesti pintakäsittelyyn ja kalustamiseen liittyvä osaaminen.

Laatuvaatimukset ovat korkeat. Työnjälkeä seurataan jatkuvasti ja asiakkaan kanssa ollaan yhteydessä säännöllisesti korkean laadun ylläpitämiseksi. Projektin parissa työskentelevien ammattimainen asenne on suureksi hyödyksi. Ennen vaunujen toimitusta Haaparantaan, ne tarkastetaan vielä asiakkaan toimesta. 

”Täällä on katse tulevassa. Ollaan proaktiivisia ja ennakoidaan, mikä sujuvoittaa työskentelyä huomattavasti”, Koskenkorva sanoo.

Projektia tehdessä lippu pidetään korkealla ja se näkyy myös työn tuloksissa. Syntynyt työnjälki on hyvää ja asiakas tyytyväinen.


Tilaa VR FleetCaren englanninkielinen uutiskirje:

Tilaa tästä