VR FleetCaren työntekijä työpajalla

VR FleetCare on matkalla Pohjois-Euroopan johtavaksi raidekaluston kunnossapitoyritykseksi

Tutustu VR FleetCareen

Pienestä ja tehokkaasta pohjoisesta maasta, Suomesta, on lähtöisin useita maailmaluokan yrityksiä. Niiden valtteja ovat olleet huippuosaaminen, asiakkaan ymmärtäminen, yhteistyökyky ja rohkeus tehdä asioita uudella tavalla. Raideliikennekaluston kunnossapito- ja elinkaaripalveluita tarjoava VR FleetCare on matkalla Pohjois-Euroopan johtavaksi raidekaluston kunnossapitoyritykseksi. Yrityksen pitkä kokemus alasta ja suomalainen yhteiskunta antavat vahvan kivijalan, mutta miksi juuri me olisimme paras valinta juuri sinun kalustosi kunnossapitäjäksi tai valmistajaksi?

VR FleetCaren kunnossapitotoiminta täyttää tänä vuonna 160 vuotta ja se on alkanut suomalaisen rautatieoperaattorin kaluston huolehtimisesta. Muutama vuosi sitten kunnossapitotoiminta yhtiöitettiin ja samalla alkoi menestyksekäs kasvustrategian toteuttaminen. Kasvua haetaan muusta raideliikenteestä sekä lähialueilta, käsittäen koko Pohjois-Euroopan.

”Suomalaiset juuret opettivat meitä elämään niukkuudessa yrityksen alkuaikoina. Se on tuonut meille ainutlaatuista osaamista pidentää kaluston ja komponenttien elinkaarta. Olemme myös erikoistuneet korjaamaan jo muiden hylkäämiä komponentteja. Näin toimimme arvojemme mukaan ja valjastamme kiertotalouden osaksi toimintaamme”, VR FleetCaren kaupallinen johtaja Peter Guldbrand kertoo. 

”Ylipäätään suomalaisuudessa on muitakin hyviä puolia, sillä meillä on todella laaja-alainen yleisen osaamisen taso ja turvallinen työelämä, joka tuottaa sitoutuneita työntekijöitä.  Suomalaiset ovat myös tunnettuja luotettavuudestaan. Jos jotain on sovittu, se tehdään juuri niin”, Guldbrand sanoo. Taustalla on suomalaista arvomaailmaakin, sillä esimerkiksi siltoja korjataan ja huolletaan Suomessa 100 vuotta, kun jossain rakennetaan uusi silta 25 vuoden välein. Jokainen voi pohtia, kumpi tapa on kannattavampi ja kestävämpi ratkaisu ympäristön kannalta.

Operaattorit ja kaluston omistajat uudenlaisten haasteiden edessä

Ilmastonmuutos ohjaa toimia globaalisti, ja kaupungistuminen lisää joukkoliikenteen tarvetta. Tämä kasvattaa myös raideliikenteen suosiota entistä enemmän tulevaisuudessa. Mitä tämä tarkoittaa operaattoreille? Millaisista palveluista ne ovat kiinnostuneita? Miten kasvavia asiakas- ja tavaravirtoja pystytään raiteilla palvelemaan? 

Raidealalla työskentelevät yritykset joutuvat lähitulevaisuudessa tarkkaan miettimään miten vastata raideliikenteen suosioon. Uusien kalustojen hankintaprosessit ovat pitkiä ja tarvitaan lyhyen aikavälin ratkaisuja. Kaikki olemassa oleva kalusto tarvitaan käyttöön, ja monet miettivät kaluston elinkaaren pidentämistä. Tänä päivänä myös vastuullisuus ohjaa päätösten tekemistä yhä enemmän. Kaikissa investoinneissa ja valinnoissa selvitetään myös elinkaaren mittaiset ympäristövaikutukset. Kiertotalous on järkevä ja kustannustehokas vaihtoehto, ja säästää luonnonvaroja, kun ei oteta hyllystä uutta vaan korjataan vanhaa. Olipa kyseessä sitten kokonainen juna tai kaluston komponentti.

"Viimeisin taidonnäytteemme oli, kun norjalaisen operaattorin Saksasta ostamat makuuvaunut tuotiin raiteita pitkin meille Suomeen modernisoitavaksi. Iso projekti valmistui aikataulussa ja vaunuilla ajetaan liikennettä täyttä päätä."

"Kaluston modernisoinnit ja retrofitit ovat meille peruskauraa, ja ratkaisemme kaikki asiakkaan haasteet heidän toiveidensa mukaan. Lisäksi meillä on todella vahva kumppanuusverkosto. Risteilylaivojen rakentamisessa ja junien ja vaunujen varustelussa käytetään samoja alihankkijoita", Guldbrand kertoo.

Ketterää toimintaa

Kun yrityksen tuotanto on kunnossa, sen sijainnilla ei juurikaan ole merkitystä. Meidän toimipaikkaverkostomme kattaa koko Suomen ja kalusto liikkuu tänne myös Euroopasta. Tuotannoissamme on noudatettu jo kahden vuosikymmenen ajan Lean-menetelmää, joka tunnetaan jatkuvan parantamisen periaatteena. Tämän kautta olemme saaneet vakioitua tuotantomme laadun ja tehokkuuden.

"Meillä on keskisuurena organisaationa myös ketteryyttä, jota ei välttämättä aina isoilta organisaatioilta löydy. Lisäksi yrityksessämme on meneillään suuri kehityshanke, missä nykyaikaistamme toimintamallejamme ja otamme käyttöön uuden toiminnanohjausjärjestelmän ja uudet työvälineet tuotantoon. Tämä tulee entisestään tehostamaan tuotantoamme ja näkyy myös asiakkaille laadun ja raportoinnin paranemisena, Guldbrand uskoo.

Ketteryydestä kertoo myös VR FleetCaren nopea valmistautuminen uudelle tuotannon alueelle. Nimittäin tavaravaunujen valmistukseen, jossa yrityksellä on valmiit tuotantolinjat konepajalla, joita pystytään modifioimaan palvelemaan erityisesti pienempien vaunusarjojen valmistamista.

"Suomessa ja muualla pohjolassa oleville asiakkaillemme tuli Venäjän sodan myötä tarvetta tavaraliikenteen vaunukalustolle, kun aikaisemmin tavaraa kuljettaneet venäläiset vaunut lakkasivat liikennöimästä ja osa vaunujen valmistajista päätyi sanktiolistalle. Meille tuli tästä selkeä ajatus, että suunnittelun ja tuotannon osaamisen puolesta meillä on hyvät valmiudet lähteä tekemään nimenomaan pieniä vaunusarjoja asiakkaidemme muuttuneisiin tarpeisiin. Nyt meillä on jo useita keskusteluja käynnissä asiakkaiden kanssa, mutta lisääkin tekemistä mahtuu, Guldbrand vinkkaa kiinnostuneille.

Trendeistä digitaalisuus painottuu vahvasti myös kunnossapitoalalla 

Raidekaluston kunnossapitotoiminnassa menestyminen kansainvälisellä markkinalla vaatii osaamisen lisäksi myös ripauksen luovuutta ja rohkeutta tehdä asioita uudella tavalla.

”Teollisuuden puolella huolto- ja kunnossapitoprosessit on jo pitkään rakennettu digitaaliselle pohjalle. Pilvipalveluiden sekä laskentatehon kehitys, hintatason lasku ja muiden alojen esimerkit ovat tuoneet digitaaliset palvelut viimein myös raidekaluston kunnossapitoon, Guldbrand sanoo. VR FleetCaren ratkaisu tähän on oma digitaalisten SmartCare -palveluiden kehitystiimi, jossa asian parissa työskentelee useiden eri alojen asiantuntijoita. Näitä palveluita tuotamme myös ratainfran kunnossapitoon.

”Raidealalla kunnossapitotoimet ovat aiemmin perustuneet parhaisiin käytänteisiin ja tilastollisiin menetelmiin. Digitaalinen kunnonvalvonta tuo näiden tapojen rinnalle tarkkaa ja yksityiskohtaista tietoa kaluston ja ratalaitteiden todellisesta kunnosta. Uudet mittauslaitteetkaan eivät voi ennustaa tulevaisuutta, mutta ne voivat seurata kaluston ja laitteen toimintaa reaaliajassa tarkemmin kuin ihminen tai liikenteenohjausjärjestelmät.

”Vikaantumisten ennakointi ja juurisyiden selvittäminen ovat nykyaikaisen kunnossapidon kulmakiviä. Riskienhallinta sekä henkilö- ja ympäristöturvallisuus ohjaavat kaikkia kunnossapidon toimenpiteitä. Kehitämme jatkuvasti yhdessä asiakkaidemme sekä osaavien yhteistyökumppaneidemme kanssa asiakkaan omaisuuden hoitoon ratkaisuja, joiden avulla voimme saada aikaan kustannussäästöjä, luotettavuutta ja kestävää hyvinvointia heidän toimintaansa. Haluamme löytää edullisia ja helposti implementoitavia ratkaisuja asiakkaiden ongelmiin”, Guldbrand painottaa.