Kesätöissä kunnossapidossa komponentti- ja veturiasentajana
6. elokuuta 2024 Artikkelit
Verneri opiskelee ammattikoulussa kone- ja tuotantotekniikkaa. Hän tuli FleetCarelle alun perin työharjoitteluun osana opintojaan ja koska työt vaikuttivat hänestä mielenkiintoisilta, jäi hän mielellään kesätöihin.
Verneri työskentelee Pieksämäen konepajalla komponenttipuolella. Pääosin hän on korjaamassa ja valmistamassa puunkuljetusvaunujen pankkoja, mutta on hän ollut myös mukana junan telien valmistuksessa. Hitsaaminen, plasmaleikkuu ja kulmahiomakoneen käyttö ovat taitoja, joita Verneri tarvitsee päivittäin. Koulun kautta nämä taidot olivat jo tuttuja, mutta kesätöissä niitä on päässyt harjaannuttamaan. Se on tulevaisuuden kannalta tärkeää, sillä näitä tehtäviä oppii vain tekemällä.
Verneri kertoo viihtyneensä töissä hyvin. Ilmapiiri on hyvä ja työkavereiden kanssa on ollut mukavaa tehdä hommia. Jos eteen on tullut jokin haastavampi tehtävä, aina on voinut kysyä apua ja joku on sitten tullut kertomaan, miten asia kuuluu hoitaa.
Kesätöiden jälkeen Verneri palaa opintojen pariin. Niitä on jäljellä vielä pari vuotta, ja niiden aikana mahdollisuus harjoittelujen suorittamiseen FleetCarella kiinnostaa, ja miksei vaikka valmistumisen jälkeen työpaikkakin.
Tomi on FleetCarella kesätöissä jo toista kertaa. Hän on ollut pienestä pitäen kiinnostunut moottoreista ja kulkuneuvoista, ja opiskelee tällä hetkellä Tampereen ammattikorkeakoulussa autotekniikkaa. Autot ovat käyneet Tomille tutuiksi, joten hän päätti kokeilla, miltä työt junien kanssa tuntuvat.
Tomi on töissä Tampereen varikolla asentajana. Huoltoon tulee vetokalustoa, pääasiassa dieselvetureita, mutta on joukkoon mahtunut muutama kiskobussikin. Tomi on iloinen siitä, että on päässyt vaikuttamaan omaan työnkuvaansa ja tekemään erilaisia juttuja kesän mittaan: kun huollettavaksi tulee kalustoa, joka on Tomille uutta ja jonka parissa hänestä olisi mielenkiintoista päästä työskentelemään, on se sopinut hänen esihenkilölleen.
Parasta töissä Tomista on se, että se liittyy hänen koulutukseensa. Hän sanoo, että kouluaikoina on tärkeää oppia laajasti erilaisia asioita, sillä se tietää enemmän työkokemusta ja ymmärrystä, mutta myös enemmän työmahdollisuuksia.
Tunnelma töissä on ollut avulias ja kannustava. Tomi on uransa alkuvaiheessa, joten hänestä on ollut mukavaa, että kokeneemmat työtoverit ovat mielellään auttaneet avun ollessa tarpeen. Tomi kertoo, ettei hänellä ole työparia, vaan hän tekee töitä päivästä riippuen eri ihmisten kanssa. Tällä tavalla hän pääsi myös nopeasti osaksi työporukkaa.
Asentajan tärkeimpiä ominaisuuksia ovat kädentaidot, maalaisjärki ja avoin mieli. Niillä pääsee Tomin mukaan pitkälle!
Veeti hakeutui FleetCarelle kesätöihin Kouvolan varikolle. Hänen isänsä on ollut samaisessa paikassa töissä aikaisemmin ja Veeti kuuli työmahdollisuudesta tämän kautta.
Veeti opiskelee ammattikoulussa sähköpuolella. Hänellä ei ollut aiempaa kokemusta vetokaluston huolloista ennen kuin aloitti Kouvolan veturitallissa asentajana kesän alussa. Hän on kuitenkin viihtynyt työssä hyvin ja oppinut paljon vetureista sekä niiden huoltamisesta ja korjaamisesta.
Työpäivät alkavat aamuisin kuudelta. Veetiä ilahduttaa se, että hän on kesätyöntekijänä päässyt tekemään samoja hommia, mitä vakituisetkin asentajat. Työtehtävät ovat tavallisesti dieselvetureihin liittyviä huoltoja ja viankorjauksia, kuten öljyjen tai öljysuodattimen vaihtoja.
Veetin esihenkilö, työnjohtajana Kouvolassa työskentelevä Mika, ja muu työporukka, ovat tyytyväisiä Veetin suoriutumiseen. Veetin täsmällinen ja kiinnostunut asenne välittyi ulospäin ja vastaisuudessa töitä voi olla tarjolla koulun ohessa tai ainakin lomien aikana.
Asentajien tekemä työ on hyvin merkityksellistä. Mika kertoo, että junissa matkustaville asentajien päivittäinen työ näkyy sillä, että juna on kunnossa ja aikataulussa. Kun veturit ja muut laitteet huolletaan huolellisesti ja ajallaan, vikaantumistiski kesken matkan minimoituu ja vioista johtuvia viivästyksiä on vähemmän.
Millaisen tyypin kannattaa hakeutua asentajaksi FleetCarelle? Mika kertoo, että tehtävään sopii sellainen, joka on valmis fyysiseen työhön, eikä pelkää haasteita. Työhön liittyy raskaita ja painavia esineitä sekä epämukavia työasentoja. Itseohjautuvaisuus ja yhteistyötaidot ovat tärkeitä, sillä vaikka töitä tehdään yhdessä, työnkulkuun voi itse vaikuttaa. Tietysti kiinnostus raidekalustoa kohtaan ja ymmärrys sen huollosta on iso plussa – ollaanhan töissä rautateillä!