FleetCare blogi Keep Track ja kirjoittajan kuva

Kimmo Soini, toimitusjohtaja, VR FleetCare

BLOGI Vuoden 2021 kohokohdat

Toimitusjohtaja Kimmo Soini kirjoittaa blogissa vuoden 2021 tärkeimmistä tapahtumista.

Kirjoittaja: Kimmo Soini, CEO

Suomalaisena lähes 160-vuotta vanhana kaluston kunnossapitoyrityksenä olemme kulkeneet pitkän matkan. Nyt olemme toimineet muutaman vuoden omana yhtiönämme ja päässeet erittäin mielenkiintoiseen vaiheeseen kasvustrategiassamme.  Olemme osoittaneet pystyvämme kilpailemaan muiden maailman luokan raidekaluston kunnossapitoyrityksien kanssa ja saaneet uusia projekteja ja kalustoja hoidettavaksemme. Haluaisin nostaa teille viime vuoden tärkeimmät onnistumiset projektien puolella.

Huhtikuussa saimme mielenkiintoisen päänavauksen Norjan markkinalle ja allekirjoitimme norjalaisen Vy Tog As’n kanssa sopimuksen kahdeksan makuuvaunun modernisoinnista. Modernisaatioprojektissa parannettiin kaluston matkustajamukavuutta ja -turvallisuutta sekä uudistettiin vaunut asiakkaan brändi-ilmeen mukaiseksi. Vaunut kuljetettiin Saksasta Suomeen rautateitä pitkin, ja niihin tehtiin mittavat muutokset Pieksämäellä ja Oulussa ennen kuin ne luovutettiin asiakkaalle Norjaan syksyllä 2021.

Toukokuussa lanseerasimme uuden, konenäköön ja hahmontunnistamiseen perustuvan, digitaalisen palvelutuotteen Junaskannerin. Skannerin avulla junien kunnontarkastaminen voidaan automatisoida, joka puolestaan vapauttaa resursseja muuhun kunnossapitotyöhön. Ensimmäinen Junaskanneri otettiin käyttöön Helsingissä Flirt-kaluston kunnontarkastuksessa. Skanneri on herättänyt erityistä kiinnostusta raidemaailmassa.

Elokuussa teimme raamisopimuksen bussiliikeoperaattorin Pohjolan Liikenteen kanssa 30 sähköbusssin huollosta Tampereella. Sopimus on VR FleetCaren ensimmäinen sähköbussien kunnossapitosopimus. Tilamme muuntuvat moneksi, sillä työt tullaan suorittamaan VR FleetCaren Tampereen tavaravaunukorjaamolla.

Syyskuussa otimme käyttöön uuden komponenttipajan Pieksämäellä, sillä tarvitsimme lisää tuotantotilaa komponenttipalveluidemme käyttöön. Uudella komponenttipajalla kunnostetaan VR Groupin vetokaluston telit ja Elronin Flirt-kaluston telit. Komponenttipalveluista haemme edelleen kasvua lähialueilta ja muusta raideliikenteestä.

Lokakuussa Viron rautatieyhtiö Elron kertoi käyttävänsä Flirt-junien telien huoltosopimuksen optiovuoden, ja sen myötä Elronin diesel- ja sähköjunakaluston telien sekä vaihdelaatikoiden määräaikaiskunnostukset jatkuvat edelleen Suomessa.

Joulukuussa teimme 20 vuoden sopimuksen Helsingin ja Pietarin väliä liikennöivien suurnopeusjunien kunnossapidosta ja elinkaaripalveluista alkaen vuodesta 2022. Olemme valmistautuneet kunnossapitämään Allegro-junat niiden käyttöiän loppuun saakka. Lisäksi teimme VR Groupin kanssa 10-vuoden sopimuksen uuden Stadler -valmisteisen dieselveturikaluston kunnossapidosta. Veturit edustavat uusinta dieselveturiteknologiaa ja ovat huomattavasti ympäristöystävällisempiä kuin vanhemmat dieselveturit.

VR FleetCaren strategian keskiössä on parantaa asiakaskokemusta yhdessä asiakkaan kanssa. Tavoitteenamme on kehittää asiakkaiden kilpailukykyä yhdistämällä innovatiivinen teknologia ja vahva raideliikennealan osaaminen asiakaslähtöiseksi palveluksi. Tehtävänämme on auttaa asiakkaita kaluston elinkaarikustannusten ja käytettävyyden kehittämisessä tarjoamalla heille entistäkin tarkempaa tietoa kaluston tai ratainfran kunnosta. Dataohjattu ja ennakoiva kuntoon perustuva kunnossapito sekä huolto-ohjelmien tehostaminen ovat kehittämisen keskipisteessä.

Ole mieluusti yhteydessä meihin, jos kalustosi kaipaa modernia kunnossapitoa!